Vi bryr oss om din integritet

IDG:s hantering av data och personuppgifter när du besöker våra sajter

I korthet

IDG lagrar data för att du som besökare ska få en bättre upplevelse av våra sajter. Du väljer själv om du vill besöka oss i standardläge eller i begränsat läge.

I standardläget lagrar vi data som behövs för att ge dig personligt anpassade annonser. I begränsat läge lagras ingen sådan data, och funktioner som använder detta blockeras. Det gäller exempelvis YouTube-klipp, interaktiv grafik och artikelrekommendationer.

Nedan kan du läsa mer om den data vi alltid sparar, om data för personligt anpassade annonser, och hur ditt val påverkar sajten.

När våra läsare besöker oss sparas data

När du surfar på våra webbplatser får din webbläsare olika identifierare. De är helt slumpade och kan se ut ungefär så här:
35a099fbf672a1568b7d004155092b1

Det ser opersonligt ut, men räknas som en personuppgift ändå. Identifieraren sparas i din webbläsare i en så kallad ”cookie”, eller kaka, vilket är en textfil på din dator. När du besöker sajten berättar din webbläsare för oss vilket ID-nummer den har, och på så vis kan vi följa vad din webbläsare historiskt har tagit del av för innehåll på våra sajter. Vi kan inte följa vad du har läst utanför IDG:s egna sajter.

Vi sparar också ditt IP-nummer, som kan se ut så här:
192.168.0.1 eller 2001:0db8:85a3:0000:0000:8a2e:0370:7334

En IP-adress kan ändras och tillhöra flera datorer, exempelvis kan ett företags alla anställda dela IP-adress när man surfar från ett kontor. Vid ett brott kan polisen begära att internetleverantörer upplyser dem om vem som hade en viss IP-adress vid ett tillfälle. På så vis kan det finnas en koppling till en enskild individ, men IDG kan inte läsa ut detta bara från ett IP-nummer.

Även information om din webbläsare kan sparas. Det kan se ut så här:
Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/65.0.3325.181 Safari/537.36

Exemplet ovan betyder att det är en Windows-dator som använder webbläsaren Google Chrome i version 65.

Varför sparar ni data om mitt besök?

Vi sparar denna information för att föra statistik, skapa förståelse för våra läsare, förbättra våra tjänster och göra visualiseringar, samt för att skydda oss mot intrång och brott.

Var sparar ni det?

Vi sparar detta i våra egna databaser och loggar (hos Amazon Web Services på Irland) samt i analyssystem såsom Google Analytics, Chartbeat, och Hotjar.

Hur motiverar ni hanteringen av datat?

Vi hänvisar till intresseavvägning som stöd för denna hantering. De företag som hanterar din data är bundna till avtal med IDG eller våra partners för att ta hand om dem i enlighet med dataskyddsförordningen.

Vi vill spara data för att ge dig personligt anpassade annonser

För att kunna ge dig personligt anpassade annonser sparar vi samma typ av data som vi berättade om ovan under rubriken ”När våra läsare besöker oss sparas data”, i form av olika ID-nummer, IP-nummer och information om webbläsaren. Den väsentliga skillnaden är att dessa ID-nummer kan delas över sajter och hur det påverkar din personliga integritet när de används. Därför vill vi ge dig en tydlig möjlighet att välja bort denna sorts hantering.

Om du tillåter att vi använder data för personligt anpassade annonser så sker ett antal anrop under tiden du surfar på våra sajter. Exempelvis anropar din webbläsare tjänsten Google DoubleClick Ad Exchange innan annonser visas på skärmen. Vid ett sådant anrop får annonsörer möjlighet att i realtid buda på att få köpa de annonsvisningar som strax dyker upp på din skärm. Dessa annonsörer använder bland annat lokaliseringsdata (från din IP-adress eller mobil), det faktum att annonsen är på IDG:s sajt, och om du tidigare har varit på annonsörens sajt (t.ex. en e-handelssajt). Annonsören har ofta förutbestämt precis hur mycket de vill betala för att nå webbläsare som uppfyller vissa kriterier; exempelvis en webbläsare i iPhone som surfar från Göteborg, har kollat på laptops på deras webb och besöker IDG:s sajt MacWorld.

Med hjälp av detta får du personligt anpassade annonser. Dessa annonser är relevanta för dina intressen och därför förhållandevis effektiva. På så vis är de ett bra sätt för IDG att finansiera att vi ger dig kostnadsfritt innehåll.

Många tycker att detta är acceptabelt, men det kan också anses vara kontroversiellt. Annonsörer kan med tiden bygga upp profiler baserat på de olika sajter man besökt som använder den här tekniken, och det kan kännas olustigt. Man kan uppleva att annonser ”följer efter en”. Många väljer därför att radera sina cookies. Det gör man i inställningarna i sin webbläsare, och då minskar eller helt försvinner sajternas och annonssystemens möjlighet att känna igen webbläsaren och kopplingen till de data som har samlats in.

Även externa tjänster såsom YouTube kan använda denna sorts data. Våra artiklar innehåller ofta filmspelare från YouTube samt inlägg ifrån, och integrationer med, sociala medier såsom Facebook. Om du inte vill att denna sorts data ska användas så kan vi inte ha dessa element på våra sajter, och tar då bort dem.

Varför sparar ni detta?

Vi sparar denna information för att ge dig personligt anpassade annonser.

Var sparar ni detta?

Denna data sparas i egna databaser och loggar (hos Amazon Web Services på Irland) och hos våra annonspartners. Dessa inkluderar exempelvis Google DoubleClick, AppNexus, AdForm, Bluekai, Moat, Brainjuice, Sharethrough, Kiosked och Strossle, samt våra annonsörer och deras verktyg för annonsering och mätning.

Hur motiverar ni hanteringen av datat?

Vi hänvisar till samtycke som stöd för denna hantering. De företag som hanterar dina data är bundna till avtal med IDG eller våra partners för att ta hand om dem i enlighet med dataskyddsförordningen. För att få dessa annonser behöver du aktivt välja det.

Data som du skickar till oss i formulär

Om du exempelvis deltar på något av våra event såsom Webbdagarna, köper tjänster, beställer teknikrapporter från oss och våra partners, eller registrerar dig med ditt CV på vår platsannonssajt, är det nödvändigt för oss att veta mer om dig. Det kan gälla din e-postadress, ditt namn, det företag du jobbar på och vad din befattning är, dina betalningsuppgifter eller andra saker. När vi ber om detta behöver du godkänna ytterligare villkor så du är helt införstådd med vad och varför. Vi skickar aldrig dessa kontaktuppgifter till system för annonser eller webbanalysverktyg utanför IDG. Vi vill vara säkra på att att dina personuppgifter inte sprids till obehöriga.

Här finns detaljerad information om sådana tjänster:

Inbäddade element och funktioner på IDG:s sajter

Du väljer själv om du vill besöka IDG:s sajter med personligt anpassade annonser (standardläge) eller utan dem (begränsat läge). Så här kan ditt val komma att påverka din upplevelse hos oss.

Dessa tjänster finns alltid på våra sajter även om du väljer bort personligt anpassade annonser

Generella annonser

Vi kan visa generella annonser där inga personuppgifter används för att anpassa dem för dig. De kan vara kontextuellt relaterade, t.ex. om ”mobiltelefoner” för att artikeln handlar om det. De kan vara repetitiva eftersom vi inte kan lagra huruvida du redan har fått se annonsen. Generellt sett är de mindre relevanta och värdefulla än personligt anpassade annonser. Tyvärr räcker den här typen av annonser inte för att IDG ska kunna erbjuda kostnadsfria sajter långsiktigt, men de hjälper.

Text och bild i artiklar

Detta avser generellt artikelinnehåll. Denna data innefattar ingen personlig anpassning av annonser och kommer alltid synas.

Dessa tjänster försvinner från sajten när du väljer bort personligt anpassade annonser (begränsat läge)

Annonser anpassade efter vad du har läst

Detta är annonser som anpassats efter vad din webbläsare tagit del av för innehåll, på IDG:s sajter och hos annonsörer. Se ”data för att ge dig personligt anpassade annonser” ovan. Dessa ersätts av “generella annonser” ovan, om du väljer bort personligt anpassade annonser.

Videoklipp t.ex. från YouTube

Många av våra artiklar innehåller videoklipp från YouTube, Vimeo och liknande. Då dessa tjänster kan använda data för att visa personligt anpassade annonser så väljer vi bort video om du har angivit att du inte önskar sådana.

Personliga artikelrekommendationer

De personliga artikelrekommendationer vi har på sajten fungerar ungefär som personligt anpassade annonser gör, det vill säga att de använder information av vad din webbläsare tidigare läst för att ge rekommendationer, baserat på vad andra som gillar ungefär samma sak brukar läsa. Denna data kan komma från andra sajter och innehåller personligt anpassade annonser. Därför tar vi bort personliga artikelrekommendationer om du inte vill ha personligt anpassade annonser.

Integrerade funktioner för sociala medier

Ofta kan våra artiklar hänvisa till konversationer på t.ex. Twitter, Linkedin och Facebook, eller anropa integrationer till dessa tjänster för delningar och annonsering. När dessa laddas in får dessa sociala medier signaler som kan användas för att rikta annonser till dig. Därför tar vi bort dessa om du inte önskar få personligt anpassade annonser.

Interaktiv grafik

Ibland har vi interaktiv grafik på våra sajter. Det kan vara visualiseringar över mobiltäckning eller grafer från undersökningar. Dessa tjänster kan ofta visa personligt anpassade annonser, därför tar vi bort sådan grafik om du gör inställningen att inte få personligt anpassade annonser.

Anpassa inställningar

Du kan när som helst ändra ditt val