Betalmedlemskap på våra redaktionella sajter

För att få tillgång till allt vårt redaktionella innehåll, och andra fördelar, erbjuder vi ett medlemskap mot en abonnemangsavgift.

För att använda denna tjänst informeras du om vår personuppgiftshantering och godkänner nedanstående villkor samt våra allmänna villkor, och blir därmed kund till IDG.

En person – ett medlemskap

IDG förbehåller sig rätten att avsluta medlemskap exempelvis vid missbruk i form av flera på varandra följande kostnadsfria provperioder utan att man blir betalande medlem.

Promedlem

Promedlemskap avser samtliga våra redaktionella sajter. Betalning sker med kort – för grupprenumeration med fakturabetalning, se https://kampanj.idg.se/pro-foretag/.

Plusmedlem

Plusmedlemskap avser sajterna M3, PC för Alla och MacWorld. När du registrerar dig för plusmedlemskap kan det hända att du erbjuds en kostnadsfri provperiod. Då kommer du ändå att behöva registrera ett betalkort, men inga pengar kommer att dras från kortet förrän provperioden är slut. Om du under provperioden beslutar att du inte vill fortsätta med ett betalt abonnemang säger du själv upp tjänsten på Mina Sidor.

Basmedlem

Om man har varit betalande medlem men valt att avsluta abonnemanget nedgraderas man till basmedlem som är kostnadsfritt. Inloggningen och Mina Sidor med eventuell betalningshistorik finns kvar men de flesta, eller alla, förmåner från det betalda medlemskapet upphör. Det går utmärkt att uppgradera till ett betalt medlemskap igen.

Kommentarsfunktion

Kommentarsfunktionen innebär att plus- och promedlemmar kan kommentera och diskutera i direkt anslutning till artiklar på våra sajter. Se våra riktlinjer för kommentarssystemet. Observera att kommentarsfunktionen inte är kompatibel med webbläsaren Internet Explorer (men fungerar med exempelvis Edge, Chrome, Firefox, Safari).

Enstaka artiklar

Den som är bas- eller plusmedlem och kompletterar sitt medlemskap med viss personlig information får möjlighet att utan kostnad låsa upp ett begränsat antal låsta artiklar per månad på våra B2B-inriktade sajter (dvs de sajter som inte ingår i plusmedlemskapet). Vi erbjuder just nu ingen möjlighet att betala för att låsa upp en enstaka artikel.

Förändringar i tjänsten

Medlemskapets funktioner och innehåll förändras över tid. Betydande förändringar kommer vi att meddela i förväg till den e-postadress du är registrerad med så att du har tid att säga upp ditt medlemskap om du skulle vilja.

Avslutande av abonnemang

Som inloggad på Mina Sidor kan du själv välja att avsluta ditt abonnemang. Ditt betalda medlemskap fortsätter att gälla så länge som du redan har betalat för, därefter nedgraderas ditt medlemskap till den kostnadsfria basnivån.

Frågor och support

Har du frågor eller problem rörande medlemskapet, besök https://support.idg.se

Vilka personuppgifter sparar ni om mig som användare?

Ditt namn, din e-postadress och ditt telefonnummer, det företag du jobbar på och din befattning, är de vanligaste uppgifterna vi sparar. Betalkortinformation sparas inte av IDG utan av vår betalningsleverantör Stripe.

Varför sparar ni dessa personuppgifter?

Vi sparar dessa för att kunna hantera medlemskap, ta betalt, skicka nödvändig information och följa upp avslutade medlemskap.

Hur behandlar ni mina personuppgifter inom tjänsten?

Vi använder dina uppgifter för att skicka medlemskapets nyhetsbrev samt annan information och erbjudanden. För att hantera betalning och abonnemangets innhåll.

Var lagrar ni personuppgifterna?

Uppgifterna sparas i vår centrala kunddatabas (i Sverige), i vår medlemsplattform (Amazon Web Services i Europa), hos vår betalningspartner (Stripe i USA), hos vår leverantör för epostutskick (Webpower i Europa), samt i egna loggar och integrationstjänster (hos Amazon Web Services i Europa).

Hur motiverar ni hanteringen av mina personuppgifter?

Vi stödjer oss på intresseavvägning för denna hantering. Bokföringslagen kräver att bokföringsuppgifter sparas i sju år och i de fallen handlar det om att behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse.