För att kunna ge dig personligt anpassade annonser sparar vi samma typ av data som vi berättade om ovan under rubriken ”När våra läsare besöker oss sparas data”, i form av olika ID-nummer, IP-nummer och information om webbläsaren. Den väsentliga skillnaden är att dessa ID-nummer kan delas över sajter och hur det påverkar din personliga integritet när de används. Därför vill vi ge dig en tydlig möjlighet att välja bort denna sorts hantering.
Om du tillåter att vi använder data för personligt anpassade annonser så sker ett antal anrop under tiden du surfar på våra sajter. Exempelvis anropar din webbläsare tjänsten Google DoubleClick Ad Exchange innan annonser visas på skärmen. Vid ett sådant anrop får annonsörer möjlighet att i realtid buda på att få köpa de annonsvisningar som strax dyker upp på din skärm. Dessa annonsörer använder bland annat lokaliseringsdata (från din IP-adress eller mobil), det faktum att annonsen är på IDG:s sajt, och om du tidigare har varit på annonsörens sajt (t.ex. en e-handelssajt). Annonsören har ofta förutbestämt precis hur mycket de vill betala för att nå webbläsare som uppfyller vissa kriterier; exempelvis en webbläsare i iPhone som surfar från Göteborg, har kollat på laptops på deras webb och besöker IDG:s sajt MacWorld.
Med hjälp av detta får du personligt anpassade annonser. Dessa annonser är relevanta för dina intressen och därför förhållandevis effektiva. På så vis är de ett bra sätt för IDG att finansiera att vi ger dig kostnadsfritt innehåll.
Många tycker att detta är acceptabelt, men det kan också anses vara kontroversiellt. Annonsörer kan med tiden bygga upp profiler baserat på de olika sajter man besökt som använder den här tekniken, och det kan kännas olustigt. Man kan uppleva att annonser ”följer efter en”. Många väljer därför att radera sina cookies. Det gör man i inställningarna i sin webbläsare, och då minskar eller helt försvinner sajternas och annonssystemens möjlighet att känna igen webbläsaren och kopplingen till de data som har samlats in.
Även externa tjänster såsom YouTube kan använda denna sorts data. Våra artiklar innehåller ofta filmspelare från YouTube samt inlägg ifrån, och integrationer med, sociala medier såsom Facebook. Om du inte vill att denna sorts data ska användas så kan vi inte ha dessa element på våra sajter, och tar då bort dem.